fredag 4 december 2009

Underworld till ända

Det visade sig inte vara någon lång upplevelse att spela Tomb Raider: Underworld. Mellan 15 och 20 timmar skulle jag gissa, och spelets utmaningar lyste med sin frånvaro.

Jag har kommit underfund med att Wii-versionen av spelet inte bara bantats på antalet fiender. Vissa typer av fiender är totalt utrotade och flertalet som bara står och glor skulle egentligen ha rört på sig. Man skulle i praktiken kunna spela hela spelet utan att över huvudtaget använda vapen, trots att Wii-versionen exklusivt bjuder på oändlig ammunition. (Framför allt är detta lite synd på spelets ultimata vapen, Tors hammare Mjölner, vilken är ett riktigt ballt tillhygge men som i stort sett saknar användningsområde...) I andra versioner av spelet återfår man inte sin health automatiskt, som man får här, utan man måste hitta health-packs. De skatter respektive reliker man ska kunna hitta har minskats till ungefär en fjärdedel respektive inga. Relikerna i de andra versionerna ger Lara auto-health, men eftersom det kommer som standard till Wii behövs ju inte denna utmaning heller... DOH!
För övrigt höll jag under min sista speltimme på att gå åt av hetskt vansinne över den ohemult, fruktansvärt dåliga kontrollen man som spelare förärats för att styra Lara Croft dit hon ska. Detta i kombination med buggarna i spelet (som mer ofta än sällan får Lara att ramla ner för stup eller hoppa käpprätt åt skogen) och spelhistoriens sämst programmerade kamera utgjorde utan tvekan spelets största utmaning. Kanske är det avsiktligt gjort, med tanke på att programmerarna plockat bort så gott som alla andra utmaningar??
Jag kan inte för mitt liv begripa varför man gjort dessa modifikationer av Wii-versionen, men jag kan iaf. så här med facit i hand rekommendera alla som eventuellt tänkt spela detta spel att göra det på vilken plattform som helst utom på Wii. Jag menar, den största behållningen för min del blev förutom (det emellanåt töntigt uppenbara) hinderbanekonceptet, de vackra spelvärldarna. Men som bekant är: Wii:n gör inte heller dessa rättvisa, med enbart godkänd Wii-grafik.
För övrigt finns det inte heller någon slutboss (eller bossar alls) i spelet. Säger inte det allt?
Nästa spel på standbylistan heter Resident Evil: Umbrella Chronicles.

//D

0 kommentarer:


Besökare idag:
Besökare denna vecka:
Besökare totalt:
[Sedan 090331]