måndag 21 december 2009

And his name shall be called:

messiasWonderful counsillor! Almighty god! The everlasting father! The prince of peace! ...en kortfattad sammanfattning och ett textutdrag ur en av alla körsatser i George Friedrich Händels oratorium Messias.

Detta verk utfördes alltså av vår kyrkokör och en för tillfället ihopsamlad symfoniorkester i Hässleholms Kyrka. Jag ska villigt medge att detta var mäktigt! Det är första gången jag är med och framför något liknande verk med det bibliska budskapet, och detta gavs i lördags kväll ett ordentligt tryck med 60 fullfjädrade (?) körsångare, en professionell orkester och operasolister i en stor, fullsatt kyrksal. Rösten min höll nästan ända fram. Konserten varade i ca 2 timmar, något som kräver sina stämbandsmuskler. Mina höll ca 1 timme och 45 minuter. Efter att ha klämt i från tårna i välkända Hallelujah (er som inte känner till denna sats hänvisar jag omedelbart till skamvrån och Wikipedia) fanns det helt enkelt inte mycket mer power kvar, och de avslutande satserna blev väl lite sådär halvdant framförda från min sida. Lyckligtvis fanns fler tenorer att tillgå… Inte gjorde det heller saken bättre att få en attans hostattack att tampas med mitt i sista satsen, vilken fick till följd att det troligtvis såg ut som om jag stod och grät eller något liknande.  Jaja, det hela gick ju i mål till slut och himla roligt var det! Som avslutning på det hela blev det dessutom middag i församlingshemmet, en ständigt lika effektiv stämninghöjare!

julFör övrigt börjar det här hemma bli färdigt för julfest! Igår drog vi traditionsenligt igång den välkända storhiten Jul hos Fiskarbengt på stereon och förberedde inför de kommande dagarna genom att klä julgranen grann tillsammans med bror, svägerska och brorson. Imorgon bär det av stapeln för årets upplaga av den mer eller mindre traditionella julfesttillställningen!

//D

0 kommentarer:


Besökare idag:
Besökare denna vecka:
Besökare totalt:
[Sedan 090331]