fredag 10 april 2009

Equipment of choice

Idag är det långfredagen, och som vi alla vet handlar denna den dystraste av påskens dagar om hur Jesus korsfästes, led och dog. Detta finns det en uppsjö bilder av, både bildligt och bokstavligt talat. Det kan ju till exempel inte finnas många i vårt kungarike som inte sett en bild av ett krucifix. Och de som lät korsfästa Jesus var ju bildade människor, så på sätt och vis skulle man kunna säga att hela påsken inte bara är ett bibliskt drama och ett äggafrosseri utan dess like utan även en bildhögtid av allra högsta rang! Så bara för därför tänkte jag dagen till ära ställa upp med en liten bildquiz!


Som människa har man som vi alla vet olika typer av intressen. Det slog mig idag att denna soliga långfredag lämpade sig för flera olika typer av sysselsättning, vilka i sin tur krävde sina olika typer av klädsel och utrustning. Verksamheterna skiljde sig en aning åt, och jag gjorde en liten bildanalytisk jämförelse...
En av de två följande, snarlika bildserier hör samman med intresset att ägna sig åt Hässleholms Kyrkas högtidliga långfredagsmässa med körsång och gripande symbolik. Den kvarvarande hör samman med det ädla intresset motion kombinerat med solsken, 24-växlars kuggkrans, natur samt drösavis med decimeterlånga, kväkande grodor. (En av dem morrade på mig när jag petade på den med en pinne). Vilken bildserie är vilken??




Priser utöver äran finns inte att vinna, så sätt igång och gissa!

/Danis

1 kommentarer:

Anna sa...

Sorry, jag tävlar aldrig om ära. Det har jag redan massor av (sen tidigare vinster). Men om du höjer priset till 200 000:-, alternativt en AWM eller steyr scout, då börjar vi snacka. ;)


Besökare idag:
Besökare denna vecka:
Besökare totalt:
[Sedan 090331]