onsdag 17 juni 2009

Ledighet

Under de senaste 3,5 månaderna har jag varit ganska ledig, kan man säga. Dock har jag inte precis kommit till det insiktsfulla moment där man finner ledigheten som objekt för njutning. Detta beror framförallt på just längden på ledigheten (som i folkmun benämns arbetslöshet men i positivare ordalag kan kallas för ledighet) och det faktum att jag haft så mycket att göra att ett ordinärt jobb hade varit omöjligt att klara samtidigt som "ledigheten" ifråga.

Men nog om det. Ledighet är ju faktiskt i vanliga fall något mycket trevligt, till exempel när det i vanliga jobbveckor infaller en helg, ett fenomen som för mig kommer att infalla för första gången sedan februari nu om ett par dagar. I detta fall rör det sig ju dessutom om midsommarhelgen, så den blir ju extra lång och arbetsveckan blir extra kort. Just nu känns det trots nyligen påbörjad arbets-session ganska bra, för då hinner jag smälta Vägverkets tortyrlista en aning...

Dock hade jag en riktig njutarperiod under förra veckan, den redan ganska långa ledigheten till trots. Jag fick faktiskt under några dagar lite välbehövlig respit från allt vad uppgifter, uppdrag och nödvändiga måsten hette, och tillbringade denna nådefulla period av lugn på Bjäre och i Torekov. Även om samtliga fönsterglas i bygget på Skotgränd behövde och fick sig en putsomgång så var det hur gôtt, lugnt och avslappnat som helst att tillbringa några dagar där, alldeles allena. Sova länge, äta frukost i tre timmar, spela Okami, dricka te och äta mörk choklad, vandra runt i åsk-ösregn längs havet och bland väderlekstrotsande moderatbandyspelare, åka runt i UUO och bara uppleva naturen... Supernice!
Ge mig en plätt mark att bygga hus på, i stort sett wherever på den halvön, så skulle jag stormtrivas.

Bilderna är tagna intill en korsning mellan två små vägar uppe på åsen, strax öster om Torekov, på väg mot Mäsinge. Helt underbar plats, med full utsikt över Skälderviken och Kullaberg! Kossor är nog för övrigt de mest lata och rogivande djur i den hittills kända och upptäckta faunan, katter inräknat...

//Danis

0 kommentarer:


Besökare idag:
Besökare denna vecka:
Besökare totalt:
[Sedan 090331]