tisdag 22 september 2009

Prickfritt igen

Igår morde klockan 8.00 var det dags att köra bilen genom testhallen på Hässleholms Bilprovning. Den här gången hade vi förberett oss noga genom att betala avgiften i förväg via nätet och bokat en tid vi visste att vi båda kunde köra dit bilen, ifall en av oss skulle visa sig få förhinder. Men tji fick vi! Klockan 8.00 låg vi fortfarande och gjorde vårt bästa för att vakna till en gryende dag och ungefär klockan 9.30 var vi tillbaka hemma efter en morgonpromenad. runt 10.30 tittar frun av en händelse på familjens gemensamma köksalmanacka och inser med ens vårt grava misstag i att helt och hållet glömt bort tiden! Jaha, det var de 300 kronorna, tänkte vi med en suck, och jag sätter mig vid min allra bästa kompis (NOT!) telefonen, vilken jag verkligen älskar att ringa krångliga telefonsamtal till personer jag inte känner, med. Inte nog med arbetsgivare hit och arbetsförmedlare dit, nu ska även Svensk Bilprovning behöva ringas upp för att reda ut vårt nytillkomna besvär.
Jaja, inte att gräma sig över i onödan. Jag letar upp den inbetalda fakturan och ett telefonnummer till personlig service. Jag ringer upp för att i all välmening fråga hur jag gör med betalning och byte av tid, då jag på min inloggning på hemsidan inte hittar någon begriplig info i ärendet. Jag möts av ett stelt "Hej. Var vänlig ange ert registreringsnummer" och "För personlig service, säg personlig service" och "Vill du boka, säg boka. Vil du avbryta, säg avbryt." Följande "dialog" utspelar sig:

Autokundservice: "Vill du boka, avboka eller omboka tid, säg boka."
Jag, förvirrad: "Va?"
Autokundservice: "Vill du boka, avboka eller omboka tid, säg boka."
Jag, uppgiven: "Men boka då!"
Autokundservice: "Var vänlig uppge ditt registreringsnummer"
Jag: *uppger registreringsnummer, tydligt och klart*
Autokundservice: "Jag får be dig uppge ditt registreringsnummer igen. Ange bokstäver med namnalfabet, till exempel... Adam... Olof."
Jag: *Lyder, lätt trött på stockholmsdialekten i andra änden*
Autokundservice: "Det gäller en Volvo. Senaste service utfördes i... Hässleholm. Vill du boka tid där?"
Jag (som bara vill veta vad som gäller med betalning osv...): "Avbryt"
Autokundservice: "Vill du byta plats för besiktning? Säg namnet på platsen."
Jag: "Avbryt!"
Autokundservice: "Vill du boka tid i... Boden?"


Därefter ger jag upp och lägger på, med förhoppning om att jag inte fått en tid för besiktning i Boden. Det blir lite dyrt och besvärligt att åka dit på så kort varsel, tyckte jag. Lyckligtvis hittar jag ännu et nummer att ringa, men inte för att boka tid eller liknande ärenden. Jag ringer upp och får ett vettigt svar, vilket menar på att det bara är att boka en ny tid, så kommer en faktura på 150:- för uteblivet besök hem per post. Tack.
Jag bokar en ny tid samma dag och står klockan 15.20 redo utanför Bilprovningen. Snart lyser tavlan utanför hallen upp med mitt registreringsnummer och jag rullar sakta in. Personen som ska besiktiga min bil har då vänligheten att vilja ta betalt först, varpå jag får dra hela historien om tidsbokningen. Men det visar sig inte vara problemet nu. Jag börjar tröttna så smått, men det visade sig lyckligtvis bara vara besiktningskillen som knappat in fel regnummer i sin lilla dosa på magen. Han meddelar också att det troligtvis inte kommer bli någon extraavgift, då jag bokat om samma dag och då min förra tid inte syns i systemet...

Tja, så efter att som vanligt inte hällt kaffe i blommorna inne i hallen och fått bilen prickfritt besiktigad beger jag mig nöjd och glad hem igen!



//D

0 kommentarer:


Besökare idag:
Besökare denna vecka:
Besökare totalt:
[Sedan 090331]