måndag 21 september 2009

Plötsligt luktar det bröd

Denna morgon, som så många andra morgnar, var jag och min fru ute och gick en runda för att sparka igång dagen på ett friskvårds- och friluftsfrämjande sätt. Vi gick en runda runt Stattena och Björkhaga och dedömde hus och trädgårdar i ena eller andra riktningen samt njöt av det fina vädret. So far, so usual.

Innan vi kom så långt som ända hem igen passerade vi Paradiset. (Den lilla gröna skogsplätten mitt i stan alltså, inte bortom Pärleporten.) Liksom en blixt från klar himmel kom den. Brödlukten. Min första tanke var att det precis öppnat en butik fär lätt begagnat bröd i ett av de nybyggda husen pintill Doktorns Backe, men så vände jag mig om och fick se en syn syn jag aldrig förr skådat. Vad tänkte den person som gjorde detta??
När man tänker sig att man ska göra av med gammalt bröd ute i naturen tänker i alla fall jag det som ligger närmast till hands är att kasta ut det i smulform till änderna i Hembygdsparken, inte dränka en stackars myrstack mitt i skogen med det, så att det luktar gammalt bröd lång väg! Visserligen försvinner väl brödet härifrån med, men sannolikt inte pga att skogsmyrorna strax söder om björken använder det som föda. Snarare som något slags ytterst fragilt byggmaterial. Eller så månglar de möget till närbelägna fåglar. Myror äter sören inte bröd! Mig veteligen intar myror föda som är betydligt sötare än torra brödrester, uteslutande i flytande form. Inte tusan glufsar de i sig gamla brödlimpor som till och med visade sig vara undermåliga för ankor och gräsänder?
Det är bara att gratulera gärningsmannen till en lyckad insats för Paradisets myrkoloni!
//D

0 kommentarer:


Besökare idag:
Besökare denna vecka:
Besökare totalt:
[Sedan 090331]