lördag 31 oktober 2009

Jajemensan! Hemmamannen har gjort det igen!

Igår kväll meddelade min kära fru mig att när hon var på Kvantum för att hämta ut ett paket (ni vet ett sånt där från H&M, vilket öppnas och stängs för att sedan åka tillbaka med vändande postgång) råkade hon även köpa lite saker för att baka hemmagjorda dammsugare. Till exempel grön marsipan, arrak och kakor att smula ner i degen. (Kakan som köptes var Euroshoppers sockerkaka, vars enda funktion just är att smulas ner i just denna typ av deg, enligt min uppfattning. Den går inte att äta direkt. Promise!)
Hur som helst påbörjades bakprojektet under parollen "Det är jättelätt!" och min fru satte igång att fixa till degen. Efter att denna sedan stått i kylen en timme och Polisskolan 6 hunnit ta slut, visade det sig mindre "jättelätt" att kavla ut marsipanmöget till just den platthet som behövdes för att det hela skulle kunna monteras runt deg/smetkorven som vi vid detta laget hunnit rulla ut. Så här i efterhand kan jag rekommendera alla som vill prova på detta att använda smör/bakplåtspapper som underlag under marsipanen, då bänkskivor har en tendens till att inte släppa ifrån sig vad som en gång kavlats fast på densamma. Med pappret som botten gick det dock lättare och slutresultatet blev efter avslutande chokladdopp riktigt goda, färska dammsugare.
//D

0 kommentarer:


Besökare idag:
Besökare denna vecka:
Besökare totalt:
[Sedan 090331]