onsdag 21 april 2010

Typografi

"Typografi, bild och grafisk design ger grunderna i den klassiska typografin på ett visuellt sätt. Samspelet mellan form och innehåll skapas av de grundkomponenter som ingår i grafisk design, till exempel rytm, balans och system för layout. Det är kunskaper som är relevanta oavsett vilken teknik eller vilket datorprogram man arbetar med.

Enkla checklistor ger vägledning om arbetsgång och om vad som är viktigt att komma ihåg på vägen fram till färdig trycksak. Exemplen är tydliga och ansluter till design av böcker, tidningar, annonser, broschyrer, grafiska profilprogram, utställningar med mera. I denna upplaga har ett nytt avsnitt, Bildanalys, tillkommit. Boken är framtagen för medieprogammet men lämpar sig också för andra utbildningar som förbereder lever till högre grafisk utbildning. För alla som på sitt företag arbetar med trycksaker och information är detta en modern och inspirerande uppslagsbok med värdefull kunskap som till exempel underlättar kommunikation med tryckeriet."
(beskrivning fr. Adlibris)


Högt upp på litteraturlistan till kursen Grafisk Design på Högskolan Kristianstad finner man denna bok, vilken verkar vara vettig för den som intresserar sig för just grafisk design. Själv vet jag inte med säkerhet då jag inte hittat den i någon bokhandel för snabbskumning. Hamnar dock på önskelistan.

Grafisk Kokbok 3.0 kan man provläsa några sidor ur på adlibris.se. Även denna ramlar in på listan då den verkar överskådlig, informativ, besvarande och dessutom trevlig att titta i. Kort och gott.

//D

4 kommentarer:

Ems sa...

Här haglar det in önskningar nu.. det låter lovande för ett kalas?? När kan jag komma..

Ems

Danis sa...

Ber att få återkomma i ärendet...

Sarah sa...

Oh, det är ju mina gamla böcker jag hade i kursen Bild och form. :) Dock lånade jag mina på biblioteket i stan. Den grafisk kokbok är sanslöst informativ men väldigt grundläggande och bra! :)

D sa...

Minsann? Så du kan rekommendera den senare? Av de få läsbara sidorna på nätet att döma verkade den iaf vara en bok i min smak.


Besökare idag:
Besökare denna vecka:
Besökare totalt:
[Sedan 090331]