onsdag 21 september 2011

Underbara 90-tal

Klockan är 15.39, mitt på en helt vanlig onsdag en helt vanlig jobbvecka. Tills alldeles nyss har jag suttit och stirrat mig mer eller mindre blind på små markplättar längs med järnvägen mellan Hässleholm och Åstorp vilka ska projekteras om och föräras en varsin AT-station. I ögonblicket NU kan vi dock lägga allt jobb åt sidan och tala om en av livets mer väsentliga delar, en av de där delarna som förgyller livets tider och stunder arbetsdagarna emellan. Vi talar givetvis om nostalgi. Av outgrundlig anledning dök ett litet självsått frö till min senaste nostalgitripp upp som från ingenstans.
Det är tur att Internet finns. Vad hade vi gjort utan Youtube? Hur klarade vi oss utan IMDB? Jag minns inte hur prisjämförelser gick till innan Pricerunner och sedermera det betydligt mer välfungerande alternativet Prisjakt kom till. När jag igår eftermiddag satt och halv/helsov på tåget hem gick tankebanorna i riktning mot TV-serier, företrädesvis äldre sådana. Vi pratar tidigt 90-tal, hawaiiskjortor, snedlugg och usla specialeffekter. Vi pratar töntiga jinglar och karaktärer från tiden innan High School-genren blev uttjatad och outhärdlig pga alla otaliga ful-och mobbad-blir-snygg-och-populär-filmer. Låt oss konstatera att Parker Lewis Can't Lose ligger stenhårt kvar på min personliga topp10-lista över tidernas komediserier. Åtminstone betraktat ur ett nostalgiperspektiv. Ska inte skriva i sten innan serien återupplevts.
Men hur återupplever man denna underbara serie då? Jo, genom Youtube, till att börja med.



Imorse hade jag inte ett minne av intromelodin. Nu sitter den åter i ryggmärgen. Igår kunde jag inte rabbla karaktärsnamnen. Fixat, via IMDB. Finns serien på DVD? Kollat, via Prisjakt. Hur många säsonger finns att hålla utkik efter? IMDB löser åter gåtan. Som sagt, hur jobbigt hade detta inte varit innan Internet fanns?
Hur som helst - i 3 härliga säsonger, totalt utgörandes 73 episoder, finns detta serieguldkorn tillgängligt till ett pris som tyvärr ligger på importnivå. För den hugade med andra ord. Säsongerna hamnar därför på min önskelista, i hopp om snabb ägobättring. Kom igen 70/80-talister, visst minns ni Parker, Mickey, Jerry och "Synchronize swatches"?
//D

0 kommentarer:


Besökare idag:
Besökare denna vecka:
Besökare totalt:
[Sedan 090331]