måndag 7 juni 2010

Helgeufori

Det är bara att konstatera. Helgernas funktion i mitt liv har sedan några månader återvänt. Sedan mitt årslånga påsklov ´09 kom till ända har fredagkvällen äntligen börjat bjuda på äkta fredagsmys och kyckling-på-fredags-känsla igen. (Jag vet att jag är påverkad av TV-reklamen på den punkten.) Lördagen är en ren njutning, framförallt i händelse av solsken och avsaknad av måsten. Söndagen är en högtidsdag, men blir tyvärr alltför ofta offer för en vemodig känsla pga av att dagen i sig följs av måndagen och fem nya, oförbrukade arbetsdagar innan nästa fredagskyckling gör entré. Tur är det dock att det är så, då fredagskycklingen annars hade ersatts av någon slags vardaglig slentriantallrik med makaroner och ketchup utan direkt lyckokänsla.

Två veckor i rad har jag haft riktigt toppade helger. Maj månads sista helg gick i firandets tecken. E lyckades med konststycket att bli födelsedagsfirad inte mindre än tre dagar av tre möjliga. Familjefirande på hemmaplan på fredagskvällen, utflyktsfirande med Åsvägsfolket bland solskensdränkta backar och fält kring Hovdala i lördags. Nybakat fika, långpromenad med barnvagnar samt grillspett. Perfekt och härligt på alla sätt. Söndagen bjöd även den på födelsedagspresenter, även om dagen i stort tillägnades lilla T:s dop. Under flera dagar hade det förberetts och fixats inför detta arrangemang som blev så fint och gripande som bara ens barns dopdag kan bli. Detta trots att dopförrättaren tillika Tuvas farfar meddelade att han blivit ordentligt krasslig under natten. Det hela gungade dock efter lite problemlösningsaktiviteter så fint i hamn och både Tuva och hennes dopkompis Egon blev döpta. Därefter följande dopfika i kyrkan och middag hemma hos Tuvas mormor och morfar samt hemmavarande morbröder gick finfint. Strax därpå var helgen över och fem vardagar låg i vägen för nästa dylika.
Fredagen kom dock och med den värsta fredagskvällen med takeaway och hyrfilm. Kunde inte bli bättre. Händer sällan. Tuva samarbetade och vi slappade. Lördagen var en av de mest avslappnade dagarna för mig på länge, även om den innebar att jag tog hand om Tuva hela dagen för att ge E lite studietid att disponera efter eget gottfinnande. Efter att ha iordningställt balkongen därhemma inför sommarsäsongen tog vi oss till Ignaberga för en hel dags paus i lantlig idyll. Mr O tog emot i sitt residens. En långpromenad genom och förbi Tykarp med Malte (kommunens mest barnglada och sällskapliga labrador) och Tuva i släptåg, glass och kaffe på terassen, Tuvas introduktion till Ignaberga Källare samt barnutlåning, en god middag och allmänt småsnack om diverse drog effektivt ner det allmänna veckotempot till en behaglig nivå. Tuva och jag tackar för tiden och återkommer gärna.
Söndagen blev en söndag i ordets rätta bemärkelse. Jag och bror min höll i veckans gudstjänst, denna gång ute på Tormesgården i Tormestorp. Med en hel del förberedelsehjälp från E samt en och annan psalm och sommarsång blev det en trevlig förmiddag. En solig promenad hem med Tuva i vagn, och äntligen var det dags för årets balkonggrillpremiär på sommarbalkongen. Och därmed är det sommar. Och inget regn kom, trots att stadsmusikkåren spelade på torget.
Fast idag regnar det igen. Måndag. Suck. Men snart är det fredag. Och då ska vi till Värmland för att fira en nybakad student. Weekend is the shit.
På tordag äts det ärtsoppa, på lördag är det fest. Men fredag är ändå den dagen som känns bäst. Kyckling på fredag, det gillar jag mest.
Kyckling på fredag, det enda jag vill ha. Kyckling på fredag, då mår man riktigt bra. Kyckling på fredag, vad var det jag sa? Jag vill ha fredag idag.
//D

0 kommentarer:


Besökare idag:
Besökare denna vecka:
Besökare totalt:
[Sedan 090331]